Beginnen met afvallen? 12 Tips voor een perfecte start!

Ontdek wat je moet doen om af te vallen, spieren op te bouwen en een begin te maken met een BLIJVENDE gezonde levensstijl.

Wist je dat fruit onder de categorie koolhydraten valt?

Door te veel koolhydraten (wat eigenlijk suikers is) per dag, worden de overtollige koolhydraten (suikers) opgeslagen als vet. Beperk daarom je koolhydraten inname en pas op met fruit. 1 banaan is al 23 gram koolhydraten (een suiker bom dus).

Wil je meer energie?

Vetten (9 kcal energie/ gram) leveren 2 x zoveel energie als eiwitten en koolhydraten, beide (4 kcal / gram). Tip: doe een scheut walnootolie of lijnzaadolie in je kwark om vol energie je dag in te gaan.

Makkelijk en snel vet verliezen?

Gebruik omega 3 visolie. Visolie deactiveert de vetopslag, activeert vet verbrandingsgenen, verhoogt de stofwisseling en verbeterd de huid conditie.

Ben jij zuur? Kom in balans en ontzuur je lichaam

Water verlaagt de zuurgraad in ons lichaam en bevordert de stofwisseling. Enkele oorzaken van een zuur lichaam zijn training en stress. Ziektes gedijen goed in een zuur millieu en het is dus belangrijk om het lichaam niet teveel verzuren. Koffie, red-bull en alcohol zorgen dat het lichaam zuur wordt. Tip: vervang 1 kop koffie door een groot glas water en je lichaam komt meer in balans.

Honger en trek zorgen voor vetopslag

Eet altijd voordat je een honger gevoel of trekt hebt. Bij honger of trek gaat je lichaam vet opslaan en stopt je verbranding. Door meer kleine maaltijden te eten stimuleer jij je verbranding en gaat je lichaam van vetopslag modus naar vetverbrandingsmodus. Dus niet minder momenten en te weinig eten. Nee, meer kleine maaltijden verdelen over de hele dag. Hierdoor is je lichaam constant aan het verbranden.

Stress zorgt voor afbraak spieren

Constant stress hebben en onder druk staan zorgt ervoor dat je geen vetverbrand, maar spieren verbrand. Deze spieren zijn juist nodig om al het vet in je lichaam op te eten. Stress verhoogt ook je honger en eetlust. De reden dat in periodes van stress vaak slechte voedinsgkeuzes worden gemaakt. Tip: plan elke dag 15 minuten stille tijd in om te ontspannen Durf je rust te pakken en te ontspannen/.

50 gram koolhydraten regel

Wil jij je lichaam in vetverbrandingsmodus brengen. Eet dan per dag maximaal 50 gram koolhydraten. Wist je dat 1 banaan al 23 gram koolhydraten is? En 1 volkoren boterham is 15 gram. 1 handje / portie past 125 gram. Probeer dit eens 2 weken, en kijk maar eens op de weegschaal.

Ontbijt, de belangrijkste maaltijd van de dag

Probeer iedere dag binnen 30 minuten je lichaam te activeren door te ontbijten. Hierdoor start je al je processen op en krijg je een enorme energie boost. In onderzoeken is er zelfs aangetoond dat hoe meer maaltijden iemand per dag eet, des te lager de kans dat iemand overgewicht ontwikkelt. Dan moet je wel gezond eten natuurlijk 😉

Eet altijd eiwitten tijdens het ontbijt

Studies laten zien dat het eten van eiwitten tijdens het ontbijt het honger gevoel gedurende de dag vermindert. Ook is de relatie bewezen tussen zwaarlijvigheid en het overslaan van het ontbijt. Door een eiwitontbijt ga je overdag gezondere eetkeuzes maken, want je bent langer verzadigd. Eiwitten breken ook nog eens langzamer af en je hebt veel meer uren profijt van de energie die uit eiwitten komt. Als je ook nog een eiwitten combineert met vetten en wat groente, dan heb je de beste dagstart van je leven.